sobota, 10 sierpnia 2013

Beskid Żywiecki bocznymi ścieżkami... od chatki do chatki

Beskid Żywiecki

2013, sierpień

Szczęśliwie się złożyło , że mogliśmy wspólnie ze Sparkusem wybrać się na letnią wycieczkę w Beskid Żywiecki. On ma rzut beretem do Żywca, ja trochę dalej , ale nie przeszkodziło to nam w porannym spotkaniu na miejscu. Ja niestety byłem po kilkugodzinnym czekaniu na połączenie w Katowicach i bez snu...ale za to Tadeusz nastawił się na opcję namiotową, miał trochę więcej do noszenia  więc siły były wyrównane
Ja z góry założyłem, że nocki spędzimy w chatkach lub na bazach, z dostępem do wody , pieca, pod jakimś zadaszeniem. Bowiem wycieczka miała prowadzić mniej znanymi ścieżkami, niż czerwono znakowana ścieżka głównym grzbietem oraz omijać schroniska PTTK na rzecz alternatywnych przybytków.

Wycieczkę zaczęliśmy o 8 rano w Korbielowie -Krzyżowej
Od razu skręcamy w bok na szosę do Krzyżówek, a z niej po chwili w lewo pod górę na żółty szlak na zbocze Styrku. I zaczyna się! Kilkaset metrów idziemy z pół godziny , ponieważ nie możemy oderwać się od pysznych, dojrzałych jeżyn, które rosną tutaj w niemożebnych ilościach. Rzut oka na Pilsko, doskonale stąd widoczne:
(fot. Tadeusz)

i znów zagłębiamy się w krzaki, jak nie jeżyn, to z kolei malin.
Po pewnym czasie wychodzimy na otwarte łąki a na północy objawia się Beskid Mały.
Dochodzimy do czarnego szlaku - to ma być nasz główny przewodnik na ten dzień.

Szlak okazuje się...w likwidacji. Pracowicie, z wytrwałością godną lepszej sprawy, ktoś zamalował większość znaków. Tą samą ścieżką przebiega jednakże szlak oznaczony na mojej mapie jako...konny a w terenie znakowany dość kapryśnie żółtą kropką na białym tle.
Oddalamy się powoli od Pilska , lecz wciąż nam towarzyszy jego kopuła.
Nagle w lesie pojawiają się białe strzałki namalowane na drzewach, właściwie raczej wielkie strzały.
Doprowadzają nas one do pierwszej pozycji z listy bacóweczek do odwiedzenia  kryjącej się pod intrygującą nazwą "VIKTORIA K" a położonej na zboczu Jaworzyny.
Bacówka jest pięknie zadbana , otoczenie zachwyca.

(fot. Tadeusz)

Jest pusto, gospodarz miły aczkolwiek jest jakby zdziwiony naszą obecnością. Bierzemy kurtuazyjnie po herbatce, aby nie wzbudzać kontrowersji, piwa niestety nie ma w ofercie.
W ofercie są noclegi, ale nie skorzystamy, bo za wcześnie chociaż mnie morzy sen po niedospaniu nocnym.

Bacówka dysponuje również piękną pieczątką.
Pytamy o czarny szlak - ponoć PTTK go likwiduje, bo "nierentowny". WTF!? Od kiedy to szlaki mają być rentowne? Podejrzewamy spisek pttkowców przeciwko "prywaciarzom".

Po dłuższej chwili ruszamy dalej za białymi "strzałami". Dochodzimy do górnej części wsi Głuchaczki. Dalszy przebieg szlaku jest dla nas enigmą do dziś.
W dolince potoku gubimy się całkowicie i idziemy przez knieję na azymut. Optymistyczne pohukiwania Sparkusa, że to już gdzieś niedaleko biorę nieopatrznie za dobrą monetę 😄
W końcu, podrapany i z mokrymi nogami, wychodzę na jakąś dróżkę. Odnajdujemy znaki i wspinamy się na stok do przysiółka Pindelówka.
Idziemy za żółtymi kropami, które jednak w pewnym momencie znikają...Wspinamy się na czuja na stok kolejnej "Jaworzyny" i dochodzimy do znaków zielonych. Po przecięciu ścieżki zielonej - znaków nadal brak. Szukamy , szukamy w pobliżu...w końcu znajdujemy nikłą ścieżkę i znaki "konne" - to już jest parodia szlaku a czego te biedne konie miałyby tu szukać...to już sobie nie wyobrażam.

Przechodzimy przez paskudne kłujące chaszcze, nogi mam ponownie mokre od błota. W końcu wyłazimy na jakąś stokówkę i następnie przez jakąś godzinę i pół kluczymy po stokach na każdym skrzyżowaniu grając w ruletkę, oczywiście znaków nadal brak albo pojawiają się w najdziwniejszych miejscach - np okazuje się, że "szlak konny" jest poprowadzony przez jeżyny jakieś 20 m powyżej stokówki na pewnym odcinku😁
Na szczęście nie zawsze trzeba było podchodzić.
Wreszcie ta zabawa się kończy kilkoma pamiątkami na goleniach i łydkach i wychodzimy na przecudną polanę pod szczytem Magurki /1107/.
Tu wreszcie dłuższa chwila odpoczynku.

(fot. Tadeusz)

Dajemy sobie luz i podziwiamy Beskid Śląski i otaczający nas Żywiecki.
Wreszcie ruszamy na najwyższy szczyt wycieczki, mianowicie Mędralową czyli Wielki Jałowiec (1169).
Według regionalizacji Kondrackiego staję w takim razie na najwyższym szczycie Pasma Przedbabiogórskiego wchodzącego w skład...Beskidu Makowskiego a nie Żywieckiego, czyli, hm,  to tutaj a nie na Lubomira powinni się udawać zdobywcy Koron Polski(ch)😄. (A swoją drogą  Lubomir powinien być w Beskidzie Wyspowym...).

Formalności zostawiamy formalistom a my udajemy się na inspekcję słynnej bacówki.
Nie miałem okazji jeszcze tu być. Bacówka sama w sobie jest świetna , oferuje miejsce na pięterku a także na parterze, ze stołem.
Niestety jest dość brudno i sporo śmieci, jak wiadomo zgodnie z prawami fizyki, butelka pusta waży dwa razy więcej niż pełna.

Potem schodzimy na Przełęcz Głuchaczki (832) aby na wieczór zawitać do bazy namiotowej SKPB. Powstała tu nowa wiata po zawaleniu się starej.
Bazowi witają nas sympatycznie, Tadeusz oznajmia, że czarny szlak został przetarty , poprawiam go, że raczej "przedarty" 😄.

Sparkus rozstawia swój namiot wśród innych a ja nie chcę spać w zatłoczonym namiocie typu "beczka", więc będę spał, na górce wiaty, gdzie  z desek zrobiono platformę (a drabinę robił chyba jakiś pijany kubista).
Za 7,- od głowy korzystamy na maksa z wszelkich udogodnień bazy - nieograniczony dostęp do pieca, wrzątku a nawet herbaty "Minutka" i cukru, woda zimna jest sprytnie doprowadzona ze źródełka rurkami do zlewu i umywalni.
Spędzamy fajny wieczór na pogaduszkach i szykowaniu żarełka , chociaż oczy nam się szybko zamykają...

Noc jest bardzo chłodna a ja mam tylko wkład do śpiwora, więc budzę się i marznę, na szczęście obok leży jakiś stary śpiwór, którym się przykrywam.

Rano po śniadaniu szybko ruszamy grzbietem ale zaraz schodzimy na Słowację na żółty skrót, aby nie iść ponownie tą samą drogą.
Obchodzimy Mędralową i wracamy na naszą łąkę na Hali Kamińskiego

(fot. Tadeusz)

Po chwili odpoczynku ruszamy dalej zielonym, widok na Beskidek (1045) , Suchą Czerniawę (1062) oraz z tyłu Jałowiec (1111) - to nasze najbliższe cele.

Schodzimy na Przełęcz Klekociny (864) i zmierzamy do kolejnej prywatnej bacówki ZYGMUNTÓWKA

Gospodarz dowcipny w stylu szorstkim kolejnych gości wita zdaniem "po coście tu przyszli?"  😄
My wyglądamy na starych wiarusów więc ugaszcza nas  zimnym piwem oraz domową jarzynową. W bacówce można spać w cenach agro.
Po długim leniuchowaniu ruszamy w końcu pod górę. Na Czerniawie stwierdzamy zgodnie , że nie ma co się spieszyć i zbaczamy w lewo na Lachów Groń (1045) .

Podchodzimy w upale, na Hali Janoszkowej stoi szałas zdatny do spania.
Na szczycie robimy sobie sesję zdjęciową - panorama sięga 360 stopni z drobnymi przerwami na drzewka. Jest to cudne miejsce na piknik.

Wokół nas Jałowiec, Polica, Babia Góra, Mędralowa, w oddali Wielki Chocz, pasmo graniczne, Pilsko, Beskid Śląski ze Skrzycznem...
Siedzimy długo,Tadek gotuje i zajada, ja chyba przysypiam na słońcu...

(fot. Tadeusz)

W końcu zbieramy się bo już nie mogę wytrzymać upału, wracamy tą samą drogą na Czerniawę i podchodzimy na Jałowiec.

Na Jałowcu
jest trochę ludzi - podeszli z Koszarawy albo Zawoi. My zaś schodzimy kierując się na Roztoki. Schodzimy do doliny - niestety, sklep we wsi okazuje się zamknięty - następnie dość ostro podchodzimy na przeciwległy stok - tu mapy nie są konsekwentne nazywając górkę Soliskiem, Solniskiem bądź Opuśniakiem.
Ok. 19tej docieramy do chatki studenckiej na Adamach inaczej zwaną studenckim schroniskiem "Pod Solniskiem" (jednak).

Chatka jest ponadprzeciętnie zadbana i czysta, mamy pełen dostęp do kuchni, wrzątku, pryszniców z ciepłą wodą. W chatce panuje klimat małego schroniska - fajowa jadalnia/świetlica, niezbyt dużo ludzi. Pewnym znakiem szczególnym tego miejsca jest całkowita prohibicja.
Za legowisko z materacem płacę 15,- , Tadeusz zaś za miejsce na namiot zaledwie 5,-
Po kolacji siedzimy przy ognisku słuchając grajków gitarowych, szczególnie podoba mi się pewna własna aranżacja instrumentalna "Sound Of Silence"...

Rano dalsza droga nas wzywa dalej choć upał doskwiera. Zaraz przy drodze gubimy chatkowy szlak czerwony i dookólną trasą przez las schodzimy do Koszarawy.
Przy sklepie posilamy się chmielem w płynie, na szczęście nie przytępia to mojej uwagi i nie daję się zaskoczyć nagłemu uskokowi żółtego szlaku w bok.
Podchodzimy zatem na stok Zapadliska, Zapadziska bądź Kubiesów Gronia (bo mapy znów nie mogą się zdecydować).
Odnajdujemy w lesie kolejna chatkę studencką - jest to Chatka na Lasku.
Panuje tu zupełnie inna atmosfera niż na Adamach a mieszkańcy są z tego dumni.
Zaraz znajduje się piwo , wrażenie trochę nierealnego stylu neohippie potęguje leniwa rozmowa.  Ogólnie wrażenia bardzo fajne, ale mam problem, czy tę chatke polecać abstynentom 😄.
Umysły mając zawieszone w innych wymiarach nie skupiamy się na dalszej drodze i - jak się później okazało - idziemy w kompletnie inną stronę niż zamierzone zejście do Przyborowa.
Odnajdujemy się po drugiej stronie Pasma Laskowskiego w... Peweli Wielkiej .
Stąd dymamy do Jeleśni a Sparkus podjeżdża po swoje auto stopem, kolejny raz wypróbowując na kobietach swój nieodparty zwięrzecy magnetyzm 😄.

Była to exxtra wycieczka zarówno z powodu trasy jak i towarzystwa a także luzackiego podejścia.