niedziela, 15 kwietnia 2018

6 godzin jazdy na 6 godzin chodzenia

Góry Sowie


2018, kwiecień


Krótka piłka w sobotę wieczorem - jadę w niedzielę na jednodniową traskę. Przy okazji sprawdzę, jak szybko obecnie po przebudowach dróg - szczególnie S5 - jestem w stanie dostać się w najbliższe mnie interesujące rejony górskie: 
- do Sobótki pod Ślężę mam 220 km;
- do Bielawy w Góry Sowie - 250 km;
- w Góry Kaczawskie, np do Wojcieszowa - 230 km.
Zacznę z Bielawy bo "zawsze tam nie byłem" :-D
Wstałem po czwartej, po piątej wyjeżdżałem, punkt ósma wychodziłem na szlak przebrany i gotowy. Czyli jazda trwała 2h45min w tym przerwa na kawkę. Świetnie!
Po wyjściu z zabudowań szybko robię wysokość stokami Chmieliny.
Ładnie się prezentuje stąd widok głównego grzbietu, tam idę: 
 Na Przełęczy Trzy Buki miałem być po 1h 25minut, byłem po...45 minutach. Grunt, to się dobrze rozpędzić na początku 😄


Pierwszy etap za mną, teraz podejście na główny grzbiet Gór Sowich. Trzysta metrów w pionie do czerwono znakowanej ścieżki pękło ani się obejrzałem. Na Zimnej Polance szybko decyduję o wydłużeniu trasy do schroniska. To tylko pół godziny stąd. Po drodze jednak odwiedzam jeszcze Rymarza:

Na szczycie biwakowała w namiotach jakaś ekipa głuchoniemych (na pozdrowienie nie odpowiedzieli), oczywiście każdy ma prawo korzystać z uroków natury.
Po drodze do schroniska spotykam jeszcze jakieś grupki, ale w samym schronisku jest prawie pusto.
Klasyka widoku w Sowich:

 Zygmuntówka wita łazęgę:
W schronisku długo nie zabawiłem, tyle co na bigos i kawę. Bigos  może nie taki dobry co Jacka na Śnieżniku, ale ogólnie daje radę.
No cóż, trzeba wracać na szlak. Na skuśkę omijając szlak wychodzę stromo z powrotem na grzbiet. No i teraz po kolei - Zimna Polanka,  wejście na Słoneczną /949/
i za chwilę na Kalenicę, poprzedzone skałkami,




No to Kalenica /964/ ze skrzypiącą wieżą. Jakiejś superwidoczności nie ma, ale parę widoczków na wsie strany mira jest.



Schodząc z Kalenicy, nie mogę przecież odpuścić Żmija /887/ z fajnym widoczkiem i rasowymi skałkami:

Dalej Bielawska Polana, Popielak,
Dzień niby to ładny, pogoda słoneczna, ale na Popielaku wieje tak, że aż musialem to nagrać (z dźwiękiem)


Drzewa Arlekiny ?? Dlaczego??

Czarne Kąty i Kobylec...i docieram na Przełęcz Woliborską. Chciałem tu odpocząć we wiacie, może coś zjeść, niestety pojawiają się crossowcy hałasując silnikami i smrodząc spalinami.
Po łyku wody zmywam się zatem w dół szlakiem wzdłuż szosy. Po prawej stronie odchodzi szlak czarny, którego nie mam na mojej starej mapie. Powinien prowadzić do "pozostałości zamku". Ki diabeł? Nic o tym nie wiem! Może trzeba odbić w bok i obejrzeć jakieś fajne ruinki? Na szczęście lub nieszczęście pojawia się spacerowicz z psem i informuje mnie, że owe "pozostałości" nie są właściwie w terenie zauważalne.
Przechodzę zatem kawałek szosą w dół i odbijam w lewo, aż do dolinki Czerwonego Potoku.
Potem trochę pod górkę do przełęczy między Niedźwiedzim Grzbietem a Kuczabą. A potem już z górki do doliny Bielawicy.
To ostatnie przyjemne kroki bo dalej pojawia się mnóstwo ludzi, którzy przyjechali z okolic i zastawili autami Leśny Dworek. Ledwo mi się fotkę jako tako udało wykadrować :-)

Teraz w dolinie robi się  dla odmiany upalnie i bezwietrznie i ostatni kawałek ulicą Nowobielawską wykańcza mnie niewspółmiernie do trudności. Samochód witam więc z ulgą i pakuje się do klimatyzowanego wnętrza...Powrót zajął mi trochę więcej niż dojazd, więc w sumie wyszło jak w tytule wpisu - 6 godzin jazdy na 6 godzin chodzenia. Muszę to powtarzać! 
Niby to wiosna, połowa kwietnia a prawie brak świeżej zieleni. Tylko modrzewie leciutko się zieleniły świeżymi igłami, poza tym bieda z liśćmi, zupełnie jak w lutym.

Było 23,5 km długości, prawie półtora kilometra przewyższeń.

2 komentarze:

  1. Fajna wycieczka. Ja dawno w Sowich jakoś nie byłem.
    Mozesz czasem dawac znaka, że sie w Sudety gdzieś wybierasz. Może akurat dam radę gdzieś dołączyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fakt, jakoś tak na wariata poleciałem ;-)

    OdpowiedzUsuń